2013. december 29., vasárnap

Töltött káposzta ausztrál alapanyagokból

Zita karácsonyi érzéséhez hozzátartozik, hogy legyen halászlé és töltött káposzta. Mivel eléggé elhavazta a munka (legalább ott volt havazás karácsonyra), s így nem volt ideje elkészíteni ezeket az ételeket, ezért eléggé kiborult egyszer. Akkor gondoltam át, hogy bár a halászléhez fogalmam sincs, honnan szereznék pontyot, de a töltött káposztához elméletileg minden megtalálható errefelé, szóval akár meg is próbálkozhatok vele.
Ez egy fontos kitétel - ez az étel próbálkozásnak indult, inkább kísérletezésként, így aztán eléggé lazán bántam a recepttel, amit a neten találtam.

Ezt a receptet vettem alapul, de ahogy azt szoktam, itt sem követtem pontról pontra.
Mivel eredetileg nem hittem, hogy sikerülni fog értelmes ételt összehozni, ezért nem írtam, miket használtam, szóval próbálom utólagosan összeszedni.

Hozzávalók:
- 3/4 fej káposzta
- 2 fej vöröshagyma
- 1 tojás
- 100 g rizs
- 250 g darált marhahús
- 500 g darált egyéb hús (én disznó és bárány darált hús keveréket kaptam hozzá, de gondoltam szárnyasra is. Mivel azonban itt olyan minőségű a disznóhús, hogy merek vele kísérletezni, emellett döntöttem.)
- 4 rövid szál kolbász (csülköt nem is kerestem, az elkészítésére lenne nem elég sem a konyha, sem az idő)
- 2 gerezd fokhagyma
- só
- bors
- őrölt kömény
- őrölt pirospaprika
- ecet
- cukor
- 3 egész babérlevél
- egyéb fűszerek ízlés szerint

 Több problémám is akadt rögtön az elején a koncepcióval. Egyrészt Zitáéknál vecsési savanyú káposztát használnak az elkészítéshez, amire esélyt sem láttam, hogy kapok (mint később megtudtam, nem teljesen esélytelen a dolog, de a mai napig sem találtam). Utánajártam, hogyan lehet otthon, házilag savanyú káposztát készíteni gyorsan és egyszerűen. A válasz: sehogy. "Végy egy savanyítóhordót"... aha, honnan? "Tedd bele a 25-30kg káposztát és tartsd ott 5-7 napig minimum". Köszi, de nekem az étel lehetőleg még ma kéne.

A másik gondom az extra hústartalom volt. Csülökkel ugye nem próbálkoznék errefelé a konyha mérete és az időhiány miatt, de azért szerettem volna, ha van a töltött káposztában némi extra húsféle is. Korábban az Aldi-ban találtam egy egész kellemesen csípős, majdnem magyar kolbászfélét (nem a magyar jellegűnek mondottat!), amellett döntöttem. Gondolkodtam még bacon-ön is, tekintettel az itteni minőségre csülök helyett, de azt végül nem tettem bele, elégnek tűnt a kolbász.

 A feladat első lépése tehát a savanyú káposzta előállítása egy órán belül.

  1. Egy fél káposztám és egy negyed darabom volt eredetileg. Leszedtem pár szebb levelet a fél káposztáról (ebbe megy majd a húsgombóc később). A maradékot felszeleteltem csíkokra (torzsát kiszedtem és elnassoltam, mert szeretem, és úgyse való bele), majd félretettem.
  2. Kb. 4 liter vizet feltettem melegedni. Amikor már gőzölög, beletettem két evőkanál cukrot, hogy a savasságnál mínuszból induljak, majd három babérlevelet, kevés sót, és köményt.
  3. Amikor a lében feloldódott a cukor, akkor elkezdtem finoman adagolni az ecetet a keverékhez és folyamatos kóstolás-adagolás közben megpróbáltam elérni egy megfelelő savas állagot. Ez nekem kb. egy deci ecet lehetett, de nem tudom, milyen tömény az ecetünk, szóval érzésre megy.
  4. Mikor már forrni kezdett a keverék, lejjebb vettem a hőt és beletettem a káposztát - itt jöttem rá, hogy ez a kaja kettőnknek kb. egy hétre lesz elég :) 5-10 percig hagytam forrni, aztán levettem az egészet a hőről és hagytam magában. Közben lehet még a savasságon állítani picit.
 Az eredmény természetesen nem teljesen savanyú káposzta, de egy köményes, savanykás káposzta, ami a célnak nagyjából megfelel és elkészíthető relatíve hamar. Ekkor döntöttem úgy, hogy ebből mégiscsak étel lesz, nem pedig egy kukában landoló elhibázott kísérlet.

Előkészítés:
  1.  A két hagymát kockára vágtam, kevés olajon üvegesre pirítottam (magyar étel, naná, hogy ez az eleje :) )
  2. Feltettem a rizst főni, de nem főztem meg teljesen, kb 7-8 perc múlva leöntöttem és hagytam kihűlni.
  3. Felaprítottam a fokhagymát
  4. Lepucoltam a kolbászt (a bőre nehezen rágható és ha nem szedem le, nehezebben oldódik ki belőle a zsiradék), majd nagyobb darabokra vágtam - kb 1 centi vastag szeletekre
Elkészítés:
  1. A darált húsokat, a tojást, félkész rizst, a fokhagymát és a hagyma kb. háromnegyedét egy nagyobb tálban összedolgoztam, ízlés szerint fűszereztem. Én ebből a részből kihagytam a pirospaprikát, mert nem tudtam, hogy a lében később mennyire lesz erős a paprika íze - később kiderült, hogy nem kellett volna kihagyni.
  2. A félretett káposztalevelekbe adagoltam kb. két púposabb evőkanálnyi keveréket, majd összehajtogattam a levelet. Utólag jöttem rá, hogy a leveleket gőzölni/főzni kellett volna picit, hogy könnyebb legyen  hajtogatni, de addigra már a fazékban voltak. 
  3. A maradék húsból gombócokat formáltam.
  4. Elővettem a "savanyú káposztámat", majd rájöttem, hogy ebbe az edénybe nem fog elférni az összes cucc együtt, szóval megpróbáltam nagyjából kettészedni. A fazék elrendezése úgy volt, hogy alul némi savanyú káposzta, rá a levelekbe csavart hús és kolbász, megint egy kevés savanyú káposzta, húsgombócok, és ezt az egészet lehetőleg fedje el a folyadék. Bepakolás közben fűszereztem paprikával, sóval és borssal, mert nem voltam biztos benne, hogy meg tudom majd keverni, de akartam, hogy a fűszer mindenhova eljusson (igazam lett).
  5. Kb. 40 percig főztem az egészet közepes hőfokon, amíg a húsgombócok rendesen meg nem főttek. Nyugodtan meg lehet állni közben ellenőrizni, hagyni kihűlni vagy akármi, ilyenkor előnyünkre van az a megállapítás, hogy a töltött káposzta újramelegítve még jobb is, mint elsőre :)
Tejföllel vettem egy kóstolót, egész jó lett.
Ha töltött káposztának kéne nevezni, akkor 5 pontot adnék rá, mert nem ilyennek emlékszem rá. Ha csak úgy önállóan kéne osztályozni akkor olyan 7 pontot adnék rá, azt sikerült előállítani, amit vártam. Zitától 7,5-et kapott (szerinte mehetett volna a húsba is piros paprika, valamint a lébe is lehetett volna többet tenni).