2013. október 1., kedd

Mobilpizza

Hogy mennyire egy rugóra jár az agyam Zitával, tőle teljesen függetlenül azon kezdtem gondolkodni a minap, hogy a pizza az egy laktató, könnyen elkészíthető kajának számít, valahogy meg kéne oldani, hogy be tudja vinni melóba is.
A minap voltunk kicsit szórakozni a belvárosban Esteban-ékkal, és őt láttam úgy pizzát enni (amúgy az articsókás pizza isteni volt, ki fogom próbálni házilag is), hogy szimplán összehajtotta. Innen jött az ötlet, hogy tulajdonképpen így simán szállíthatóvá lehet tenni a pizzát. Nem mondom, hogy feltaláltam a spanyolviaszt, de mint említettem, nem nézegetek recepteket meg szakácskönyveket, csak teszem, ami az eszembe jut.
Szóval az alapkoncepció az volt, hogy csinálok egy sima pizzaalapot, majd valami laktató feltétet teszek rá, visszahajtom a tésztát és úgy sütöm meg. Mivel így két réteg tészta lesz a pizzához, ezért eléggé vékonyra kell majd nyújtanom, szóval óvatosan kell vele bánni.
Annak érdekében, hogy a benne levő töltelék tutira elkészüljön, én a bolognai ragu (szerű, merthogy ugye nem nézek recepteket) mellett döntöttem - külön elkészítem, laktató, könnyen kezelhető, és ha több készül, mint amennyit a pizzatészta elbír, a maradékhoz simán kifőzök tésztát és megeszem ebédre :)

Először tehát a darált húsos tölteléket csináltam meg.

Hozzávalók
- kb 300g darált marhahús (vagy tetszőleges más hús)
- kb 50-100g bacon (az itteni aligzsíros)
- 1 fej hagyma
- kb 300ml paradicsomszósz
- kb 300g gomba
- 1 kanál fokhagymakrém
- só, bors, oregánó, egyéb fűszerek ízlés szerint

Előkészítés
Hagymát és bacont felkockáztam apróra, a gombát pedig csak úgy nagyjából apróbb-nagyobb darabokra (robotgéppel tartott vagy 20 másodpercig). Ez azért is tetszett, mint megoldás, mert így a végtermékben is kisebb-nagyobb gombadarabok maradnak meg, ami szerintem kellemes változatosság a darált hús állagában.

1. A hagymát kevés olajon üvegesre pirítom :) (ugye, hogy mindig így kezdődik)
2. Beleteszem a bacont és a darált húst és kb 5 percig kevergetés mellett megvárom, hogy elkezdjen levet ereszteni
3. Beleteszem a gombát
4. Néha megkevergetve addig főzöm, míg tulajdonképpen elfogy a leve (mivel nekem a fagyóból jött a hús, elég sok levet eresztett, elvoltam vele vagy 20 percig minimum)
5. Az eltűnt levet pótolom a paradicsomszósszal, valamint mehetnek bele a fűszerek
6. Összeforralom

Azt az állagot akartam elérni, amit egy spagettihez adnék kb. Ezután az egészet úgy, ahogy van félretettem, mert ha kihűl, akkor szilárdabb, jobban adagolható állagot vesz fel, és ha véletlenül még sok leve lenne, akkor utólag lehet melegíteni, hogy elmenjen - a cél az, hogy amikor már a tésztán belül lesz, akkor ne eresszen levet, mert az kifolyhat.

Ezután jött a tészta elkészítése. Alapvetően Ildi KOKKI pizzatésztáját vettem elő, mert már párszor bevált a pizzához, és tudtam is, hogy mire számítsak tőle. Nevezetesen ezzel a tésztával általában úgy járok, hogy eléggé buborékos, ahogy Ildi mondja "hólyagos". Aggódtam, hogy nehezen tudom majd vékonyra nyújtani, így a recepthez képest több liszttel dolgoztam a kezelhetőség érdekében.

 Az eredeti pizzatészta recept (ebből végül 5 db mobilpizza lett):

250 g búzaliszt (nálam ez simán elérte a 400g-t a végén)
20 ml tej
1 csapott teáskanál élesztőpor
3 evőkanál olaj
1 evőkanál cukor
1 csapott teáskanál só (én nagyjából kettővel tettem bele, mert a raguban spóroltam)

Összedolgozás után kelesztettem kb 40 percig, majd kigyúrtam vékony téglalapokra. Jól megszenvedtem a hozzáadott lisztmennyiséggel, mert ugyebár nemcsak vékonynak, hanem hajthatónak is lennie kellett.
Fogtam két tepsit (nincs elég nagy ahhoz, hogy egyben csináljam), sütőpapírt tettem bele, majd a vékonyra nyújtott tésztát úgy tettem rá, hogy bőven elférjenek egymástól, és a felük simán lelógjon még a sütőpapírról (úgyis vissza fogjuk hajtani).

Ezután fogtam a kihűlt töltelékemet és bőven elkezdtem rápakolni a tésztára. Nem akartam spórolni, a szándék az volt, hogy Zitának egy darab egy egész ebédje legyen (bejött). Ha eleget halmoztunk rá, akkor a félrehajtott részt ráhajtottam a töltelékkel megpakolt tésztára és összenyomkodtam a szélével (ha túl sok a széle, le lehet vágni és újakat gyúrni a maradékból). Ahol nem akart összeragadni, kicsit bevizezett ujjal végigkentem a szélét.

Kicsit felvágtam a tetejét, mert attól féltem, hogy ha belül levegőt ereszt, akkor felfúvódik és kiszakad. Sajtot reszeltem rá, hideg sütőbe téve 180 fokon sütöm 30 percig.
Mindkettőnktől 8 pontot kapott, bár a dizájnon még lehetne javítani és más töltelékkel is lehet kísérletezni a jövőben :)