2013. augusztus 29., csütörtök

Kakaós süti

Tegnap ismét a gomba alatt sült sajtos hús került asztalra, így annak a receptjét nem teszem fel újra. Ismét jól sikerült, s ennek örömére úgy gondoltam, hogy vacsorára sütit fogok sütni.
Már pár hete kinéztem egy finn kakaós süti receptet (www.nosalty.hu/finn-kakaos-suti), mostanra már minden hozzávalóm is megvolt, így neki is álltam - egy kissé módosított változatnak. A módosítást azért kellett végrehajtani, mert mivel mi nem kávézunk és Zsolt nem is szereti az ízét, a krémbe kávé helyett is kakaóport tettem, valamint hiába próbálkoztunk kb fél órán át a boltban, sehol nem találtunk vaníliás cukrot, csak vanília esszenciát és vaníliarudat.
Tudom, hogy vaníliarúdból és cukorból magam is készíthetnék házi vaníliás cukrot, de még nincs olyan edénykém, amibe raknám, illetve szinte minden receptben szerepet kap a kávédaráló is, ezt meg még nem vennék... Jelenleg nem marad más, minthogy az esszenciával kísérletezzek.

Kérés: ha esetleg valaki tudja, hogy a vanília esszenciát milyen mennyiségben kell keverni cukorral, hogy vaníliás cukorhoz hasonló ízt kapjak, az írja meg! Köszönöm!

Hozzávalók:

Tészta:
  • 2 db tojás
  • 3 dl cukor
  • 150 g olvasztott vaj
  • 1,5 dl tej
  • 4,5 dl liszt
  • 2 cs sütőpor / azaz 24 g (itt nem zacskóban árulják, hanem dobozban)
  • 1 cs vaníliás cukor helyett 10 g porcukor+2 teáskanál vanília esszencia
  • 3 ek kakaó
Krém:
  • 3,5 dl porcukor
  • 3 ek kakaó
  • 8 ek olvasztott vaj
Elkészítés:

 
  1. Az eredeti recept írta, hogy figyeljünk, mert a mértékegységek deciliterben vannak. Hát, figyeltem is, mert egyébként nem nagyon jutott eszembe máskor lisztet és porcukrot mérőedénykében kimérni...
  2. A tojást és a cukrot habosra verjük (recept szerint habbá, nálam habosra, ami kb 5 perc alatt kezdett szilárdulni), majd hozzáadjuk a többi hozzávalót.
  3. 175 fokon 30 percig sütjük, tűpróbálval ellenőrizzük. - én sütőpapírt tettem a tepsibe, ebbe a tésztakeveréket, s így sütöttem - szépen feljött, levegős és puha lett a tészta.
  4. És jött a következő pont: "A krémet csomómentesre keverjük, és a még meleg süteményre öntjük, egyenletesen eloszlatva porcukorral vagy "dekor" cukorral lehet díszíteni". Na ez jó játék volt... Vaj megolvasztva, kakaóport már elkevertem benne, s a fele porcukrot, amikor úgy éreztem, hogy annyi vaj nem elég, amennyit a recept ír. Eredetileg 4 evőkanálnyi kellene, nálam végül kb 8 kanálnyi került felhasználásra. Problémát okozott még az is, hogy mielőtt csomómentesre keverhettem volna, a vaj elkezdett szilárdulni, így végül vízfürdő felett kevergetve próbáltam menteni a menthetőt.
Végül csak sikerült mindent összehozni, a tészta szép lett, a krémet nem a legszebben, de sikerült rásimogatnom. Kihűlve megkóstoltuk, s Zsolt közölte, hogy neki nem ízlik... :(

A tészta önmagában finom, más krémmel szerintem működni fog.
A recept szerint induló, de kávémentes krém viszont nagyon édes, így vagy kevesebb kellene belőle vékonyabb rétegben vagy kb fele porcukorral, de az is lehet, hogy tényleg a kávé hiányzik nagyon belőle, mert annak a keserűsége enyhítene a túlzottan cukros érzeten.
Zsolt úgy fogja enni, hogy leszedi a felső réteget, én meg krém réteggel együtt, de csak kis darabonként...

Tőlem összességében 6 pontot kapott, Zsolttól 4-et, a tészta tőle önállóan 6-ot.